Dvadeset godina pre Snežane – prvi animirani dugometražni film

Svi smo kao deca voleli da gledamo crtane filmove, a Volt Dizni je u njihovom kreiranju bio zasigurno najpoznatiji. Nemoguće je zamisliti da je postojao period stvaranja animiranih filmova bez ovog velikog imena. Ipak, ne pretvara se samo u crtaćima nemoguće u moguće, jer je prvi animirani dugometražni film pušten 1917. godine, čak dvadeset godina pre nego što je Dizni ekranizovao Snežanu i 7 patuljaka

U pitanju je nemi film Apostol Italijana Kvirina Kristijanija, čija se porodica preselila u Argentinu u potrazi za boljim životom, dok je on još bio dete. Svoj talenat ispoljio je u tinejdžerskom uzrastu, crtajući po zidovima kuća i skicirajući životinje u zoološkom vrtu. Kratko je pohađao i Akademiju likovnih umetnosti, da bi stigao do urednika novina koji su bili voljni da njegove karikature objave u svojim listovima. 

Godinu dana pre nego što je snimljen Apostol, Kristijani je imao priliku da animira dvoipominutni isečak pod nazivom Intervencija u provinciji Buenos Ajres, u okviru kratkog filma Federika Valje o vestima i aktuelnim aferama u zemlji. Doživevši veliki uspeh, njih dvojica su prikupili novac za najambiciozniji projekat – političku satiru o novom predsedniku Argentine, Ipolitu Irigojenu, u obliku prvog animiranog dugometražnog filma ikada snimljenog. 

Radnja filma koncentrisana je oko predsednika koji se svim snagama trudi da unese moral u javni život i eliminiše korupciju u Buenos Ajresu, što postiže nakon uspinjanja do nebesa, gde mu je Jupiter pozajmio svoje munje. Irigojen je tako „spasonosnom vatrom“ i ogromnim požarom očistio Buenos Ajres od zla. 

Premijera se odigrala 9. novembra 1917. godine. Film je trajao 70 minuta i kako je istaknuto, sastojao se od čak 58 000 crteža. Nažalost, sve poznate kopije filma uništene su u velikom požaru u trezorima Federika Valje 1926. godine. 

Emitovanje Apostola realizovalo se u periodu izrazito nemirne Evrope i Prvog svetskog rata, od kog se Argentina ogradila. Ipak, Nemci su želeli da Argentina uđe u rat kao njihov saveznik, ali je Irigojen ostao imun na sve pritiske. Ovakav stav je naveo Nemačku da podmornicom napadne argentinski brod, „bez traga“, sa ciljem da se za isti okrivi anglo-francuski savez. Nemački plan je propao, Irigojen je bio besan, ali je ostao izvan rata, dok je Kristijani dobio inspiraciju za novo ostvarenje.

Godine 1918. prikazan je njegov drugi film – Bez traga, koji nije uživao podršku javnosti i štampe i slavu kao njegov prethodnik. Štaviše, iz diplomatskih razloga, film je bio zaplenjen od strane policije i zauvek izgubljen.

Pri samom kraju karijere, Kristijani je upoznao Volta Diznija prilikom njegovog putovanja u Južnu Ameriku. Njih dvojica su dugo razmišljali o saradnji na latinoameričkom projektu koji je Dizni planirao, do koje ipak nikada nije došlo.

S jedne strane, ostali smo uskraćeni za prvi ikada snimljen animirani film, a sa druge za saradnju dva najveća animatora tog vremena. Ono što ostaje na nama jeste da se sećamo da je Dizni ipak imao svog prethodnika, jednog siromašnog Italijana koji je ispisao istoriju na tlu daleke Argentine.

Piše: Sara Novakov 

Foto: Unsplash

Student: Kultura

Izvor: https://www.awn.com/mag/issue1.4/articles/bendazzi1.4.html

Leave a Reply

Your email address will not be published.