Lethal Shooter i robot šuter: Kad se suoče košarka i tehnologija

Kris Metjuz, zvani “Smrtonosni strelac”, jedan je od elitnih košgetera i najbolji šuterski trener na svetu. Nedavno je otputovao u Japan da napravi vrhunsku saradnju sa najnaprednijim svetskim strelcem sa veštačkom inteligencijom – Cue6.

Cue6 je Tojotin košarkaški robot koji je postavio Ginisov svetski rekord za najviše uzastopnih košarkaških slobodnih bacanja humanoidnog robota još 2019. – To nije samo robot bez osećanja ili sposobnosti razmišljanja. Da bi snimao precizno, analizira putanju sa više kamera – rekao je Lethal.

„Ispred svog vremena je, pripada 2050. godini, predstavljajući impresivnu tehnologiju iz Japana. Cue nije vaš običan robot. Nikada ne promašuje, a ako i promaši, samokalibriše se za sledeći snimak.“

Lethal Shooter i Cue6 su usavršili umetnost šutiranja, a projekat je obuhvatio tri čelendža:

• uglovi sa zvaničnom NBA distancom za tri poena

• šut sa pola terena

• obruč od 13 inča, umesto standardnog od 18 inča

Može li mašina u potpunosti da ponovi umetnost šutiranja? Pitali smo Tomohiroa Nomija, koji vodi razvojni tim iza Cue6 i drugih humanoidnih projekata Tojote, dao je odgovor na to pitanje, ali je želja bila i da nam kaže nešto više o tome kako je ovaj robot zaživeo.

Kada ste čuli za priliku da radite sa Lethal Shooter-om, šta ste prvo pomislili za Cue6?

Tomohiro Nomi: Pitali su me: ‘Da li zaista ovo radimo?’ a ja sam rekao: ‘Nisam znao za to’, tako sam saznao. Tada sam prvi put saznao za to ko je Lethal Shooter i mislio sam da bi bilo sjajno kada bi se to jednog dana moglo realizovati, tako da sam bio zaista zahvalan što se to zaista dogodilo.

Kako je projekat započeo?

U početku smo kupovali stvari poput Lego kockica i pokušavali da napravimo robote koji se ljuljaju kao na ljuljašci sa potenciometrom, a takođe smo istraživali i proučavali druge robote. Nismo počeli sa montažom od početka, već smo pokušali da imitiramo druge stvari. Prvo smo napravili jednostavnu sa Lego kockicama, zatim smo napravili robota sa samo jednom rukom, a zatim i kompletnog robota.

Da li je bilo nekih posebnih problema u procesu oblikovanja robota?

Prvi model na kraju nije bio baš impresivan. Poenta se menjala svaki put, ali za prvi model, najveća teškoća je bila što smo jednostavno isprobavali nešto što nikada ranije nismo radili. Kupovali smo stvari poput motora i unutrašnjih mehanizama. Kada smo kreirali prvi Cue, Akio Toioda, tadašnji predsednik, rekao nam je da se čini zanimljivim i predložio da to pretvorimo u posao. Nakon što smo počeli da se bavimo tim poslom, sami smo razvili unutrašnje komponente. Od kada je to postao posao, počeli smo da pravimo prave robote, i bilo je raznih borbi u svakom delu, uključujući hardver, električne delove i softver. Novi tehnički problemi su se pojavljivali sa svakom evolucijom, a datum završetka je za svaki deo bio određen, ali često nije bio završen do dan ranije, ili čak ni tog dana. Nekako smo uspeli na vreme, na kraju.

Rad je izgledao kao promašaj šuta?

Baš tako. Promašaji, ili ne možete da se pomerite ili dosegnete nešto. Poprilično smo se mučili sa tim osnovnim pitanjima.

Odakle najdalje ovaj model može šutirati?

Nismo ga tačno testirali, ali može da šutira čak i sa linije za tri poena sa protivničke strane.

Može li izbliza?

Može, donekle, čak i odmah ispod obruča. Iako to nismo testirali.

robota?

Na primer, robot ima mapu u svojoj glavi za kretanje i stalno shvata svoju trenutnu lokaciju na toj relativnoj mapi. Ova tehnologija je u suštini slična onoj kod AGV-a i samovozećih automobila. Motorni pokret i baterije koriste ćelije iz akumulatora trkačkih automobila, a neki delovi koji se koriste i u automobilima su prenamenjeni. Takođe smo dobili pomoć od ljudi koji se bave proizvodnjom automobila i razvojem opreme za obradu delova. U procesu razvoja tehnologije integrisali smo mnoga znanja stečena u proizvodnji automobila.

Koliko je vremena trebalo da se proizvede Cue6? Da li je bio duži od prethodnih modela?

Iako je bilo preklapanja sa prethodnim modelima, a razvoj Cue6 smo započeli ranije, trebalo nam je oko godinu i po dana.

Vreme se malo po malo povećavalo. Cue1 i Cue2 trebalo je oko pola godine od trenutka kada smo odlučili da to uradimo. Kako nivo težine raste, raste i potrebno vreme.

Da li ste osetili bilo kakve slabosti ili tačke ranjivosti sa robotom tokom vaših izazova?

Postoji toliko mnogo stvari koje roboti ne mogu da urade. U svakom izazovu cenimo neverovatne sposobnosti ljudi. Prva stvar je verovatno fleksibilnost. Ljudi, u izvesnom smislu, mogu sve, ali roboti trenutno mogu da rade samo određene stvari. Mislim da je to najveća razlika između robota i ljudi. Mislim da možemo da se nosimo sa stvarima kao što je to da preciznije šutiramo u sam centar obruča, ali šta je sa kada se lopta promeni, ili se promeni lokacija, ili dok trči, ili kada se lopta kreće? Prilagođavanje različitim scenarijima za svaki slučaj i dalje je prilično izazovno za robote. Možda bi najbrži način da se poboljšate bio učenje od sjajnog trenera kao što je Lethal Shooter.

Gde vidite njegove prednosti?

Prednosti uključuju preciznost, tačnost, kvalitet pokreta koji se ponavlja i nedostatak mentalnog stresa. Iskreno, roboti nemaju mnogo prednosti. Stvari kao što su otpornost lopte, stanje lopte i mesto održavanja, temperatura i odnos sa ljudima oko nas uvek su različite. Ponovo sam shvatio koliko je neverovatno da ljudi dosledno donose najbolje odluke u ovim različitim situacijama.

Šta ste mislili nakon snimanja sa Lethal Shooter?

Kada sam video snimke Lethal Shootera na društvenim mrežama, primetio sam da ima različite originalne ciljeve, tako da sam se pripremio da mogu da se nosim sa takvim jedinstvenim ciljevima i preprekama, sa različitim putanjama šuta

Imate li neke buduće ciljeve za Cue6?

Sledeće, želeo bih da ga učinim sposobnim za trčanje.

Moramo da promenimo noge, pa ako želimo da to pokrenemo, stvari koje smo do sada mogli da uradimo bi morale da se poprave. Na primer, kod pucanja, Cue koristi kameru na grudima da odredi poziciju cilja. Pošto su mu noge točkovi, on je u osnovi direktno okrenut ka cilju i samo meri rastojanje. Bilo da je pod 0 stepeni ili 45 stepeni, kada poravnate ugao, samo izmerite rastojanje i razmislite kako da pomerite telo da biste bacili loptu u odnosu tu udaljenost. Ali ako postane dvonožni, ne može uvek direktno da se suoči sa ciljem. Način bacanja se menja, a ako noge idu gore-dole, ne radi se samo o razumevanju horizontalnog, već i vertikalnog. Postoji dosta stvari koje se mogu uraditi sa trenutnim Cue-om koje ne bi bile moguće u trenutnom stanju, tako da taj deo predstavlja veliki tehnički izazov. To bi bilo kao stvaranje potpuno novog robota.

Mislite li da će doći dan kada će robot moći da trenira kao Lethal Shooter?

Ja ne mislim tako. Čak i ako AI napreduje i postane jači od ljudi, i dalje će postojati ljudska konkurencija. Mislim da će roboti i ljudi postojati kao odvojeni entiteti u svojim svetovima.

Šta je krajnji cilj?

Ne postoji jasan cilj, ali nadam se da ćemo moći da napravimo nešto zanimljivo. Što se tiče Cue, voleo bih da uči od ljudi. Mislim da bi bilo super kada bi robot mogao da zakuca kao Majkl Džordan sa linije slobodnog bacanja, pa bih voleo da to pokušam. Takođe, imali smo ovu neverovatnu priliku, i sledeći put, nadam se da ćemo moći da se udružimo sa Lethal Shooter-om i izazovemo NBA.

Piše: Riley Hunter

Izvor: https://www.redbull.com/rs-sr/lethal-shooter-robot-cue-basketball

SPORT

Leave a Reply

Your email address will not be published.