Tajne koje kriju Da Vinčijeva dela

Remek dela jednog od najpoznatijih slikara u istoriji čovečanstva, Leonarda da Vinčija, predstavljaju polje interesovanja mnogih istraživača, koji su uvereni da ona kriju određene šifre i poruke, kao osnov nebrojenih teorija zavere. U nastavku teksta predstavićemo tumačenja nekih od Da Vinčijevih najslavnijih dela. 

Mona Liza (Đakonda)

Pored Đakondinog večito intrigantnog osmeha o kom se vekovima spekuliše, postavlja se pitanje: da li ovaj misteriozni portret krije nekakve poruke? Pre nekoliko godina, članovi italijanskog Nacionalnog komiteta za kulturno nasleđe otkrili su mikroskopske kodove u njenim očima. Prema ovim tvrdnjama, u levom oku nalaze se do danas teško uočljivi brojevi i slova, dok su u desnom primećena slova L i V, za koja se može pretpostaviti da predstavljaju Da Vinčijeve inicijale. Ono što je uočljivo ljudskim okom, jeste broj 72 koji se ističe u luku mosta, u pozadini slike. Nije izvesno da li je to broj ili slovo L, ali ako je u pitanju cifra, moguće da označava godinu 1472., kada je ovaj trolučni most srušen u poplavi. Još jedan broj ispisan je na platnu, a to je 149, koji može predstavljati godinu nastanka dela, 1490. Sigurno je samo to da se radi o autentičnim simbolima, koje je u sliku uneo sam umetnik. 

Tajna Večera

Istraživači ovo delo smatraju izuzetno važnim delom koje nosi mnogobrojne poruke u vidu sistema kodova i šifara u kojima je zapisano proročanstvo budućih događaja na svetskom nivou. Zanimljiv je eksperiment koji je izveden postavljanjem ogledala sa providnom kopijom iznad originalnog dela. Kao rezultat dobijen je interesantan vizuelni efekat – sa obe strane stola istakle su se dve ljudske figure nalik vitezovima templarima, dok se sa Hristove leve strane prikazala figura koja je podsećala na ženu sa detetom u naručju. Postoji teorija i da je u položaju ruku apostola i hleba na stolu kodirana muzička kompozicija, čije beleške treba čitati s desna na levo. Neizostavna je simbolika koju kriju detalji, poput prosute soli blizu Judinog lakta, koja bi mogla da označava lošu sreću, gubitak, religiju ili Isusa kao so sa Zemlje. Naučnike je zainteresovao i izbor hrane, pa se vode diskusije oko toga da li je riba na stolu jegulja ili haringa. Za obe reči prevedene na italijanski postoje reči sličnog izgovora, a imaju značenje nekoga ko poriče religiju, što bi odgovaralo biblijskom predviđanju da će apostol Petar poreći da poznaje Isusa.

Bogorodica među stenama

Iako se o Da Vinčijevom životu zna dosta, period od 1476. do 1478. nije dokumentovan. Postoje teorije da je u tom periodu bio u nekakvoj vrsti izolacije, najverovatnije u pećini. Neki teoretičari smatraju da je Leonardo tada možda imao mistično iskustvo sa vanzemaljskim bićima, ili da je imao nekakve proročke snove kroz koje je dobio znanja iz alternativne stvarnosti. Dokaze za to pronalazimo u ovom delu, gde Hristovog zaštitnika predstavlja arhanđel Urijel, koji je u apokrifnoj knjizi o Enohu, Enoha vodio kroz nebo, učeći ga tajnama univerzuma. Zanimljivo je i da je sama scena iz dela smeštena u stenovitoj pećini.

Piše: Sara Novakov

Student: Kultura

Izvori:

https://www.politika.rs/scc/clanak/362392/Spektar/Zivot-i-stil/Tajne-sifre-svetskih-remek-dela

https://www.look4ward.co.uk/x-files/secret-messages-hidden-in-leonardo-da-vinci-s-famous-paintings/

https://www.leonardodavinci.net/the-last-supper.jsp

FOTO: Unsplash

Leave a Reply

Your email address will not be published.