Danas je više od polovine čovečanstva korisnik neke od društvenih mreža. Neosporno je da je jedan od glavnih alata u komunikaciij i povezivanju ljudi ma gde se oni nalazili. Međutim znamo li kako je sve počelo?
Daleke, 1971.godine razmenjena je prva poruka između dva računara koji su bili u neposrednoj blizini. Nakon toga 1974. godine lansiraju se prve mreže- BBC (Bulletin Board System) i Usenet. BBC se smatrao prvim alatom za personalne računare, dok je Usenet predstavljao planetarno rasprostranjen diskusioni sistem. Slanje i prijem podataka, formiranje tematskih ćaskanja,kao i čitanje vesti bile su neke od opcija ovih mreža. Zanimljivo je da je u jednom trenutku pristup mogao imati samo 1 korisnik. Daljim razvojem, 1994. godine nastao je Geocites. Ideja ove mreže bila je kreiranje vlastitih web-sajtova u jednoj od šest kategorija, koje su imale naziv po određenim karakteristikama gradova.
Prva “prava” društvena mreža, koja se smatra sličnom današnjim mrežama, je SixDegrees. Nastala je 1997. godine i omogućavala je kreiranje ličnih naloga, dodavanje prijatelja i slanje instant poruka. Daljim napretkom i nadograđivanjem nastaju nove mreže poput Friendster (2002), My Space (2003),Facebook(2004), Twiter (2006), LinkedIn (2006), Youtube (2007), Instagram (2010)….
Friendster beleži porast broja korisnika u odnosu na prethodnike čak 3 miliona korisnika u prvim mesecima. Ova društvena mreža ugašena je 2015.godine.
MySpace mreža koja je nastala za samo 10 dana smatrana je kopijom Friendster-a.Njenu popularnost preuzima i nadmašuje Facebook . U početku je Facebook lansiran na Harvardu i u prvom mesecu čak preko 19 000 studenata je otvorilo nalog. Danas ova mreža broji više od 2,4 milijarde aktivnih korisnika.
Twiter je takođe jedna od korišćenijih mreža danas. Koncept ove mreže zasniva se na izbacivanju tvitova –forme teksta sa limitom do čak 280 karaktera. Posebna popularnost mreže ogleda se u primeru iz 2010.godine kada je u toku fudbalskog meča Danske i Japana objavljeno 3283 tvitova u sekundi.
Sama forma društvenih mreža se tokom vremena menjala. Popularnost se menjala rastom samog tržišta i ponude novih mreža. Društvene mreže se i danas razvijaju. Pored brojnih mana sa sobom donose i brojne koristi za naše društvo. Elem, na nama je da iskoristimo njihov uticaj na najbolji mogući način.
Pisao: Đurađ Jovanić
Foto: Unsplash
Izvor: https://www.digitalnimarketing.in.rs/kratka-istorija-drustvenih-mreza/
Leave a Reply