Krovna organizacija mladih Srbije održala je završnu konferenciju monitoringa izborne kampanje u susret izborima koji će biti održani 3. aprila. Tokom monitoringa posmatrano je koje izborne liste su se obraćale mladima, kakve poruke su slali i u kakvom kontekstu.
Iz KOMS-a navode da je prisutan trend u kom se mladi, i kada se u predizbornoj kampanji pominju, pominju u kontekstu neostvarivih obećanja i nejasnih koraka za unapređenje njihovog položaja. Oni smatraju da se ne može govoriti o položaju i potrebama mladih bez njihovog stvarnog uključivanja jer upravo mladi čine više od milion građana naše zemlje.
KOMS je u istraživanju došao do podataka da su se u odnosu na prošli izborni ciklus izborne liste u manjoj meri bavile mladima, kao i da su mladi kandidati i kandidatkinje manje zastupljeni na izborim listama. Najviše mladih na izbornoj listi ima Srpska stranka Zavetnici– 72, dok su na drugom i trećem mestu koalicija Moramo sa 41 i Koalicija „Ajmo ljudi“ sa 39 mladih na svojoj listi.
Mladima se najviše obraćao Patriotski blok. U trećoj nedelji marta mladi su bili najzastupljenija ciljna grupa ovoj koaliciji. Patriotski blok je i na početku kampanje za sebe rekao da predstavlja glas mladih a tematski okviri kojima su se bavili su demografski, ekonomski i stambeni.
Na drugom mestu je koalicija oko SNS koja je imala 33 obraćanja mladima i dominantno se oglašavala sa stranice “Aleksandar Vučić”. Ova koalicija se obraćala muškarcima a mlade žene i žene generalno nisu bile ciljna grupa.
Koalicija Ujedinjeni za pobedu Srbije imala je 18 obraćanja mladima. Navedeno je da je njihov prioritet zaustavljanje partijskog zapošljavanja i ustupanje mesta mladima koji su kvalifikovani. Tematski okviri kojima su se bavili su aktivizam, odlazak mladih, kvalitet života, mladi na selu i participacija mladih u politici.
Jovana Božičković, članica Upravnog odbora KOMS-a, iznela je i podatak da svaka druga mlada osoba smatra da nema za koga da glasa kao i to da više od 70% mladih smatra da političari treba da komuniciraju direktno i bez uvijanja. Ona tvrdi da nedostaje direktna komunikacija sa mladima koja uvažava položaj i potrebe mladih. Ono što je posebno istakla je da se ne može licitirati mladima i da mladi nisu na prodaju ni za 1.000 dinara, 100 ili 250 evra.
**Iz zvaničnog izveštaja KOMS-a:
Koliko sredstava su političke partije potrošile na online kampanju usmerenu na mlade:
Lista | Potrošeno tokom marta | Procenjeni procenat budžeta usmerenog na mlade | Procenjeni iznos potrošen na oglašavanje ka mladima tokom marta | Potrošeno u poslednja tri meseca |
1. ALEKSANDAR VUČIĆ – Zajedno možemo sve | 88 000€ | 22% | Oko 19 000€ | 180 000€ |
2. Ivica Dačić – premijer Srbije | 1900€ | 15% | Oko 290€ | 2000€ |
4. DR VOJISLAV ŠEŠELJ – SRPSKA RADIKALNA STRANKA | / | / | / | / |
5. Marinika Tepić – Ujedinjeni za pobedu Srbije | 5300€ | 32% | Oko 1700€ | 7300€ |
6. DR MILOŠ JOVANOVIĆ – NADA ZA SRBIJU | 5000€ | 21% | Oko 1000€ | 7600€ |
7. MILICA ĐURĐEVIĆ STAMENKOVSKI – Srpska stranka Zavetnici | 1061€ | 39% | Oko 400€ | 1224€ |
9. MORAMO | 10 500€ | 15% | Oko 1500€ | 11 500€ |
10. SUVERENISTI | 6300€ | 22% | Oko 1400€ | 7000€ |
11. Patriotski blok | 9150€ | 21% | Oko 1900€ | 20 000€ |
14. AJMO LjUDI – Boris Tadić | 4113€ | 27% | Oko 1100€ | 5000€ |
Mladi će imati priliku da 3. aprila biraju svoje donosioce odluka u skladu sa merama koje su predložili u okviru svojih izbornih programa. U krovnoj organizaciji mladih Srbije veruju da mladi misle i da ne postoji cena za njihov glas i osuđuju svaki komentar i svako licitiranje glasova mladih.
Piše: Tijana Topalović
Leave a Reply