Mladi su zastupljeniji u medijima, ali i dalje nemaju dovoljno prilika da govore o važnim temama, podaci su ovogodišnjeg istraživanja „Mladi u medijskom ogledalu”.
Uticaj studentskih blokada na sliku mladih u medijima
Istraživanje je ove godine obuhvatilo period od 22. novembra do 6. decembra 2024. godine. Ovaj period se vezuje za početak studentskih blokada, koje su uticale na medijsku reprezentaciju mladih u odnosu na istraživanje iz 2022. godine.
Mladi su kao sagovornici bili prisutni u najviše 30% medijskih sadržaja, u Danasu i na N1. Na RTS-u i Pinku njihovo prisustvo zabeleženo u svega 5% sadržaja. Na portalima su u 20% slučajeva mladi glavni akteri.
Sa druge strane, u 18% sadržaja na portalima izostaje subjekat i izvori informacija su nejasni. U većini ovakvih tekstova napadani su studenti i mladi.
Treći najzastupljeniji akter u sadržajima o mladima na portalima bio je predsednik Srbije.
U većini analiziranih medija povod za izveštavanje o mladima bili su aktuelni događaji. Ovo i jeste logičan nalaz, s obzirom na to da su se mladi nametnuli kao tema svojim aktivističkim angažmanom na ulicama i fakultetima. Ipak, povod za izveštavanje zabeležen u većini sadržaja sa portala bili su pseudodogađaji; slede aktuelni događaji, a treći i najređi bila je medijska inicijativa.
Kako se izveštavalo o mladima?
Tri dnevna lista najviše su o mladima pisala na osnovu aktuelnih događaja – Kurir u 68% slučajeva, Večernje novosti u 70% slučajeva i Danas u čak 89% slučajeva. Listovi Kurir i Večernje novosti imali su i nešto veći broj sadržaja, nastalih na osnovu pseudodogađaja. Kurir i Večernje novosti su o mladima najviše izveštavali u negativnom svetlu, dok je većina tekstova o mladima u Danasu bila u neutralnom kontekstu.
„Ova današnja generacija neustrašivih studenata, lišena velikih utopističkih iluzija Markuzeove „dece cveća”, odbacila je parolu „Budimo realni, tražimo nemoguće”, već zahteva ono što je moguće: poštovanje vladavine prava, ljudskog dostojanstva i autonomije univerziteta” – Slobodan Divjak, Danas.
Omladinski i studentski mediji
Omladinski mediji predstavljaju mlade verodostojnije, ali opada broj takvih portala, neki se zatvaraju, dok su neki u procesu pasivizacije. Kao svetli primeri opstanka ističu se portali Oradio, Mingl, Youth Vibes i Oblakoder, koji i dalje pružaju prostor mladima da izraze svoje stavove.
Zaključak istraživanja
Ukoliko rezultate analize MUMO 2024. uporedimo s rezultatima prethodnih ciklusa, uočićemo zaokret u načinu na koji domaći mejnstrim mediji izveštavaju o mladima. To pokazuje kako društveno-politički događaji mogu drastično uticati na vidljivost određene društvene grupe u javnom, pa samim tim i medijskom prostoru.
Studentski protesti i blokade fakulteta su fundamentalno promenili dominantni narativ, koji se, nakon godina istraživanja, pomerio sa polja bezbednosti i crne hronike na polje aktivizma.
Medijski pejzaž u Srbiji pokazao se kao duboko polarizovan u pristupu omladinskom aktivizmu, što se manifestovalo kroz jasnu podelu na medije koji podržavaju vladajuću stranku i one koji podržavaju studentske proteste.
Više o kompletnom istraživanju „Mladi u medijskom ogledalu 2024” dostupno je na KOMS-a i mladi.org.rs.
Piše: Natalija Novaković
Foto: Marko Kolundžija
Leave a Reply