Kako online nastava utiče na studente?

,,Ovakav vid interakcije ima i svoje posledice na emocionalni i socijalni razvoj mladih.“

Koliko online nastava utiče na socijalni život kod studenata i šta nam je sve uskraćeno u online svetu, odgovor i stručno mišljenje zatražili smo od diplomiranog psihologa Nevene Batinić, koja je ujedno i studentkinja master studija psihologije obrazovanja na Filozofskom fakultetu, ali i asistent na Fakultetu za medije i komunikacije.

Kako će online nastava uticati na nove generacije i koje negativne posledice ovaj vid nastave nosi sa sobom, Nevena kaže: „Online nastava je orijentisana najčešće na teoriju, a ne na praktičnu primenu. Dovodi do izostanka povratnih informacija studentima, zahteva motivisanost i dobre veštine organizacije vremena i otežava proces kontrolisanja znanja. Osim poteškoća u procesu učenja, ovakav vid interakcije ima i svoje posledice na emocionalni i socijalni razvoj mladih. Usled smanjenja komunikacije sa vršnjacima, može doći do stagnacije u razvoju komunikacionih veština i socijalne izolacije, koja posledično može biti okidač za simptome psihičkih poremećaja kao što su depresija, anksioznost i povišen stres.“

Na pitanje da li će se pogledi studenata promeniti kada je reč o druženju i da li će studenti steći osećaj da im više nisu potrebne kolege „uživo“ ako ovaj vid nastave zaživi u budućnosti, Nevena dodaje da proces adaptacije ovakvog vida nastave  teče sporo te mnogi jedva čekaju da ponovo stupe u fizički kontakt sa bliskim ljudima.

Zatražili smo savete kako da izbegnemo negativne posledice online nastave:

„Kako biamo sačuvali svoje mentalno i fizičko zdravlje, treba da iskoristimo resurse koje imamo. Preporuka je da se studenti bave nekim hobijem, naročito fizičkom aktivnošću, odvoje vreme u toku dana kada su u potpunosti odvojeni od uređaja, posvete vreme svojim interesovanjima, vode računa o svojim psihofizičkim potrebama – imaju redovne i kvalitetne obroke i spavaju dovoljno.“ Takođe, Batinićeva  dodaje da ukoliko primetite kod sebe promene u ponašanju, razmišljanju ili emocijama, koje doživljavate kao negativne, uvek možete kontaktirati dostupna besplatna psihološka savetovališta, kao što su: projekat Pričajmo o tome ili Studentsko savetovalište Filozofskog fakulteta UB.

Pored stručnog mišljenja, zatražili smo i mišljenje onih koji su najugroženiji kada je u pitanju ova tema, a to su studenti.

„Po mom mišljenju, online nastava je negativno uticala na druženje među studentima. Previše vremena provodimo ispred računara, a MS Teams je u potpunosti zamenio klasično druženje“, objašnjava I.Đ, studentkinja master studija prostornog planiranja.

Da se negativne posledice osećaju u čitavom studentskom životu, da smo propustili kafenisanja, razgovore koji se ne svode na one preko ekrana, potvrđuje i naredna izjava:

„Online nastava je dovela do toga da smo izgubili one male studenstke radosti, poput ekskurzija, terenskih nastava, pa čak i pauza između predavanja i ispijanja kafa. Istina, nove generacije su uskraćene za neke od ovih stvari, ali se nadam da će se i to promeniti“, za magazin priča M.Z, studentkninja Geografskog fakulteta.

Piše: Miljana Pantelić

Foto: Unsplash

Studenti

Leave a Reply

Your email address will not be published.