Američki lekar Frenk Lin Mešberger analizirajući Mikelanđelovo delo „Stvaranje Adama” želeo je da dokaže da je čitava slika usklađena sa izgledom ljudskog mozga.
Nasleđe italijanskog umetnika Mikelanđela Buonarotija ni vekovima posle njegove smrti ne ostavlja ljude ravnodušnimа. Iako je većini ljudi poznato da su glavni motivi umetnosti humanizma i renesanse bili čovek i njegova priroda, pojedini učeni ljudi i dan-danas pokušavaju da otkriju tajne koje krije visoka umetnost.
Mešbergerovo proučavanje Mikelanđelovog dela
Među onima koji su imali ideju da posmatraju umetnička dela izvan okvira očiglednih motiva našao se Frenk Lin Mešberger koji je došao do zaključka da pojedini delovi slike „Stvaranje Adama” ukazuju na to ona krije anatomski prikaz ljudskog mozga. Svoje razmišljanje izneo je u naučnom radu „Tumačenje Mikelanđelovog ’Stvaranja Adama’ zasnovano na neuroanatomiji“ objavljenom 1990. godine.
Mešberger je u svom istraživanju polazio od pretpostavke da je prikazan Bog kako Adamu putem „iskre života” daruje intelekt.
Poređenje pojedinih motiva sa delovima ljudskog mozga
Oblik plašta pod kojim je Bog nosio anđele podseća na oblik ljudskog mozga. Autor je primetio da u donjem levom uglu plašta postoji nabor, koji je uporedio sa lateralnom komorom. Zeleni ogrtač sa slike podseća na vertebralnu arteriju.
Heruvimovo koleno uporedio je sa optičkom raskrsnicom, nogu sa optičkim traktom, a butine sa optičkim nervom. Leđa anđela smeštenog ispod Božijih nogu imaju oblik moždanog mosta. Cingularna kora pruža se od boka anđela ispod Božije ruke, preko Božijih ramena i njegove leve ruke do Evinog čela.
Iskra života
Smatrao je da je Božija ruka postavljena tako da prolazi kroz prefrontalni korteks, deo mozga koji je specijalizovan za ljudsku kreativnu aktivnost. „Iskra života” prolazi kroz Božije ruke i prenosi se na Adama između vrhova njihovih prstiju kao signali kroz nervne sinapse.
Sam Mikelanđelo je isticao značaj ljudskog uma u kreativnom stvaralaštvu koje se trudio da razvija tokom čitavog života, a moć svog intelekta smatrao je Božijim darom.
Potvrda Mešgerberovih argumenata
Činjenica da je u vreme renesanse posle dugog niza vekova došlo do razvoja anatomije i fiziologije ide u prilog Mešbergerovim argumentima. Do podataka o izgledu ljudskih organa dolazilo se jedino seciranjem leševa. Posle Mešgerberove studije, i drugi naučnici su dolazili do zaključaka da se u mnogim renesansnim slikama kriju anatomski detalji.
Piše: Nenad Ranitović
Izvori: Medium I Wellcorps NewsToUse I The Collector
Foto: The Collector
Leave a Reply