Nik Kejv (Nick Cave), je ponovo u Beogradu u okviru najavljene turneje za 2020. godinu. Beogradska Štark arena 04.06.2020. rezervisana je za ovog neobičnog umetnika. Poslednji put je nastupao u Beogradu 2017. godine, a sada imamo priliku da ga slušamo ponovo u sastavu sa njegovim bendom „The Bad Seeds“.
Sedamnaesti album objavljen 4. oktobra na digitalnim platformama, stvorio je potrebu za ponovnom turnejom svetski poznatog umetnika. Naime, najnoviji album „Ghosteen“ je proglašen za najmoćniji album benda u dosadašnjem radu. Kako je opisano na zvaničnom sajtu benda, album govori o „beskrajnom davanju, kompleksnoj meditaciji o smrti i kolektivnoj tuzi“.
Život Nikolasa Edvarda Kejva, rođenog u Australiji 1957. godine, bio je prilično buran. Kada je imao 19 godina, saznao je za smrt svoga oca. Vest mu je saopštila majka koja je u tom trenutku plaćala kauciju da bi Nik izašao iz zatvora. Kejv je o tom događaju kasnije govorio da je to u njegovoj glavi složilo sve reči u celine, koje su se se kasnije prenosile i na tekstove koje je pisao.
Počinje sa bendom „The Boys Next Door“ 1973. godine, a otprilike u to vreme nastaje i njegova heroinska zavisnost. Bend 1980. godine menja ime u „The Birthday party“ i odlazi u London, a kasnije u Berlin.
Proslavili su se svojim agresivnim nastupima, punih jezivim performansama, toliko jezivim da su kritičari pisali kako ni Alfred Hitchcock nije toliko strašan kao Kejv i njegovo pevanje: „Kejv ne peva, on izvlači glas iz najtamnijih dubina u čoveku“.
Pesme i sami nastupi su bili agresivni, a Kejv je dao objašnjenje za to: „Mi nismo želeli da šokiramo ljude. Mi smo želeli da izađemo, da zaista zlostavljamo ljude, da ih napadamo i povredimo. I mislim da se naš integritet i sjaji u tome, čim smo došli do tačke gde ljudi sami dolaze da im se sve to desi.“
Bend se usled razmirica raspao 1983. godine i oformljen je novi bend pod nazivom „Nick Cave and The Bad Seeds“ u Berlinu, a tu im se priključuje i gitarista Blixa Bargeld, izvanredan umetnik, vođa benda „Einstürzende Neubauten“.
Blixa je pevao uz Kejva u pesmi „The Weeping Song“ i donosi neke svoje ideje. Kejv ga je upoznao za šankom berlinskog bara, gde su se, kako kaže, prepoznali.
Bend se okreće malo „mekšoj“ lirici, pa i pesme postaju manje agresivne i eksplicitne. Posle dvadeset godina, Blixa napušta bend iz nepoznatih razloga, a Nik u jednom intervjuu kaže kako mu Blixa nedostaje, samo njegovo prisustvo a i njegov doprinos.
Koliko je bend bio moćan govori i to da, 1987. godine, Wim Wenders, poznati režiser još poznatijeg filma „Wings of Desire“ („Nebo nad Berlinom“, kako je kod nas prevedeno), odlučuje da stavi dve pesme ovog benda u film, kao i nastup benda sa kocerta u Berlinu.
Poznati po jakim tekstovima, mračnom pristupu i mističnim nastupima, bend privlači pažnju raznih berlinskih umetnika tih godina. U poslednjim godinama, njihova pesma „Red right hand“ postala je zaštitni znak serije „Peaky Blinders“.
Velika tragedija, koja se desila 2015. godine, kada je Kejvov sin Artur (15) skočio sa litice pod dejstvom LSD-ja, dovela je do toga da Kejv na neko vreme zanemi. Posle smrti sina, vraća se u medije i kaže da jedini način da se izdrži život jeste da čovek uvek ide dalje.
Nik Kejv za sebe kaže da je predator, da sve što se desi on uzme i od toga stvori pesmu. Roker / Panker koji je uvek imao jak stav, svima bio trn u oku i neko ko je radio šta je hteo, danas sa svoje šezdeset i dve godine nastavlja u istom stilu, uvek nalazeći inspiraciju i u najtežim okolnostima. Može se reći da njegova umetnost izlazi na površinu kroz mračne pukotine i kupi sa sobom svu bol koju Kejv u nju ugrađuje.
Zorka Mijajlović
FOTO: Google
Leave a Reply