Vizionar Balkana

Ostalo mi je još da napravim špicu. Zaklopim stranice knjige. Zahvalim se, još jednom svima. I obučem belo odelo. Vidimo se u nekom drugom filmu.” – Dragan Sakan

Dragan Sakan, po obrazovanju psiholog, ulazi u svet oglašavanja kao kritičar 1975. godine. Međutim, umesto kritičara postaje zaljubljenik u reklame, jedan od prvih copy writer-a i kreativnih direktora na Balkanu, član Saatchi & Saatchi evropskog kreativnog borda i osnivač marketinške agencije New Moment New Ideas Company.

Smatra se da je Dragan jedan od začetnika oglašavanja na Balkanu. Pored toga što je uveo međunarodne standarde u oglašavanje i dizajn, takođe je igrao značajnu ulogu u osnivanju metoda i tehnika za ispitivanje potrošača.

Ubrzo se pridružuje projektu uvođenja novih sladoleda na beogradsko tržište i tako nastaju poznate reklame za Pekabetu i kasnije sladolede kao što su Rumenko, Čoko moko i Leni.

Neki od njegovih najznačajnijih radova nastaju pred rat i sankcije u bivšoj Jugoslaviji, kada postaje razočaran u koncept oglašavanja koji je do tada video kao lepu ženu (Pretty Woman). To su bile kampanje za Negro bombone – „Nije sve tako crno kao što izgleda. Još je crnje.”, Florami – „Vodite ljubav, a ne rat.” i Crveni krst – „Ne pucajte u nas”.

Na filmskom festivalu u Kanu 1995. godine je trebalo da promoviše jugoslovenski film, film države koja je tada bila pod sankcijama Ujedinjenih nacija. Nešto što je na prvi pogled izgledalo nemoguće se pretvorilo u legendarnu kampanju „Kultura nemogućeg – 576 jugoslovenskih filmskih stvaralaca na Kanskom festivalu“.

U trenutku kada je politički marketing  presudan za opstanak marketinške agencije, Dragan Sakan stvara potpuno nov koncept oglašavanja, koji mu omogućava da postane pisac, dizajner, “AD man”. Svojim knjigama „Pretty Woman” i „New Idea Woman” poručuje zaljubljenicima u marketing da je ideja najjača valuta u svetu kreativnosti.

Dragan Sakan je preminuo 2010. godine.  Ostao je zapamćen kao pionir oglašavanja na Balkanu i vizionar koji je duboko verovao da se najbolje vidi srcem.

Piše: Vera Krajniker

Ostavite komentar

Your email address will not be published.